ARTIKEL 1 DEFINITIES
1. Fotograaf: Studio 2Shoot, gevestigd te Eijsden, KvK-nummer 91713714.
2. Klant: de opdrachtgever die de fotograaf opdracht geeft tot het maken van de afgesproken foto’s.
3. Overeenkomst: de overeenkomst van de opdracht op grond waarvan fotograaf tegen betaling van een vergoeding werkzaamheden voor de klant verricht en waarbij de onderhavige algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard.
4. Leveringen: het leveren van het overeengekomen beeldmateriaal.
5. Diensten: het maken van foto’s gedurende een fotoshoot.
6. Voorwaarden: de algemene voorwaarden behorende bij de producten en diensten van de fotograaf.

ARTIKEL 2 TOEPASSELIJKHEID ALGEMENE VOORWAARDEN
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, facturen, werkzaamheden, overeenkomsten, leveringen en diensten door of namens fotograaf, voor zover van deze voorwaarden niet uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2. Van toepassing is steeds de laatst toegezonden versie van deze algemene voorwaarden. Indien fotograaf de algemene voorwaarden gedurende de looptijd van een opdracht wijzigt, zal zij te allen tijde een nieuwe versie daarvan toen toekomen aan de klant. Indien de nieuwe versie een ingrijpende wijziging bevat die nadelige gevolgen heeft voor de klant, heeft de klant het recht de overeenkomst te ontbinden.
3. Deze voorwaarden zijn tevens van toepassing op de door fotograaf in het kader van de overeenkomst ingeschakelde derden.
4. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden door een rechtelijke uitspraak, dan blijft het overige in deze voorwaarden bepaalde volledig en onverkort van toepassing.

ARTIKEL 3 TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST
1. Op verzoek van de klant doet de fotograaf een offerte toekomen voor de gevraagde producten of diensten. Tenzij nadrukkelijk anders overeengekomen, vervalt het aanbod van een offerte na ommekomst van 30 kalenderdagen. Acceptatie en akkoord van een offerte dient te allen tijde schriftelijk of per e-mail plaats te vinden.
2. Bij acceptatie van het aanbod, verklaart de klant zich automatisch akkoord met de voorwaarden.
3. Fotograaf kan niet aan haar aanbod worden gehouden indien de klant redelijkerwijs kon begrijpen dat het aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
4. Fotograaf houdt zich het recht voor een opdracht te weigeren indien na aanvaarding nieuwe informatie beschikbaar komt die uitvoering voor fotograaf onaanvaardbaar maken.
5. Al hetgeen buiten het aanbod wordt geleverd, wordt beschouwd als meerwerk en als zodanig gefactureerd.

ARTIKEL 4 VERGOEDING EN BETALINGEN
1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, zijnde de overeengekomen duur van de opdracht.
2. In de offerte staat de dienst omschreven met de daarbij behorende vergoeding. De vergoeding is in euro en vrijgesteld van btw op basis van de Kleine Ondernemersregeling (KOR). Tevens wordt in de offerte een tijdsindicatie gegeven.
3. Betaling door klant vindt plaats nadat de dienst is voltooid, doch voor de levering van de foto’s. Fotograaf is gerechtigd de overeenkomst op te schorten tot de gehele betaling is voltooid. Foto’s zullen niet worden geleverd voor de gehele betaling is voldaan. Fotograaf is gerechtigd een aanbetaling te verzoeken van ten hoogste 30% van de overeengekomen vergoeding. Hierover maken partijen schriftelijk / per e-mail afspraken.
4. Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum betaald te zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt.
5. Indien de klant in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, is deze van rechtswege in verzuim en wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de klant in verzuim is tot aan het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
6. Indien de klant in gebreke of in verzuim is in de nakoming van zijn verplichtingen, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de klant.
7. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de klant zijn de vorderingen van fotograaf onmiddellijk opeisbaar.

ARTIKEL 5 INFORMATIEVERSTREKKING KLANT
1. Klant stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is tijdig beschikbaar aan fotograaf.
2. Klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn. Fotograaf zal de gegevens van de klant vertrouwelijk behandelen.
3. Klant vrijwaart fotograaf voor elke schade die voortvloeit uit het niet voldoen aan het in dit artikel gestelde.
4. Stelt klant niet of niet tijdig de verlangde gegevens beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van klant.

ARTIKEL 6 PRIVACY EN AVG
1. Indien fotograaf de gemaakte foto’s gebruikt voor eigen promotionele doeleinden en publicaties, zoals bijvoorbeeld website, portfolio, advertenties, social media, zal zij te allen tijde vooraf met een toestemmingsformulier toestemming vragen aan de klant .
2. Het geven van toestemming zoals genoemd onder lid 1 is niet verplicht en kan te allen tijde ingetrokken worden. Indien de toestemming wordt ingetrokken, kan volledige verwijdering niet gegarandeerd worden.
3. Klant geeft, met het geven van de opdracht, automatisch toestemming aan de fotograaf om de digitale bestanden te bewaren op welk medium dan ook. Alle bewaarde bestanden zullen niet toegankelijk zijn voor derden en zullen onder de meest veilige omstandigheden opgeslagen worden.
4. Persoonsgegevens van de klant zullen uitsluitend worden gebruikt voor de navolgende doeleinden:
a. Een correcte levering van de fotobestanden;
b. Het afhandelen van de betaling;
c. Het contact op kunnen nemen met de klant, telefonisch dan wel per e-mail, indien dit nodig is voor een correcte uitvoering van de overeenkomst;
d. Het verstrekken van informatie over wijzigingen van de diensten en producten;
e. In geval van een wettelijke verplichting, zoals het doen van belastingaangifte;
f. Het delen van de foto’s op website, drukwerk, reclame, sociale media om anderen te informeren over de dienstverlening, mits hiervoor toestemming gegeven wordt door de klant overeenkomstig het bepaalde in lid 1.

ARTIKEL 7 UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
1. Fotograaf voert opdracht naar beste inzicht en vermogen uit. Fotograaf is niet aansprakelijk voor het niet bereiken van het resultaat dat klant beoogde. Klant dient op de hoogte te zijn van de standaard stijl van fotograaf.
2. De fotoshoot vindt altijd plaats in onderling overleg tussen fotograaf en klant.
3. De datum en tijd waarop de overeengekomen fotoshoot plaatsvindt, wordt door fotograaf per e-mail bevestigd.
4. Fotograaf selecteert na een fotoshoot de bestanden die aan klant worden toegezonden, waaruit klant een keuze kant maken. Hierop brengt fotograaf een watermerk aan. Fotograaf levert geen RAW-bestanden aan.
5. Foto’s worden geleverd binnen 3 weken na de fotoshoot. Indien aan de levertermijn van 3 weken niet voldaan kan worden, stelt fotograaf de klant tijdig op de hoogte van de nieuwe levertermijn
6. Fotograaf heeft het recht de overeenkomst te beëindigen wanneer nieuwe feiten of omstandigheden ontstaan, waardoor er sprake is van een verstoring van de vertrouwensrelatie. Fotograaf is in een dergelijk geval niet gehouden tot een schadevergoeding.

ARTIKEL 8 WIJZIGING EN ANNULERING
1. In het geval van onvoorziene omstandigheden heeft fotograaf de mogelijkheid een fotoshoot te onderbreken of verplaatsen. Van onvoorziene omstandigheden is onder meer sprake in geval van ziekte, extreme weersomstandigheden, door de overheid opgelegde beperkingen tijdens een pandemie en omstandigheden die zich voordoen met betrekking tot materialen welke voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst noodzakelijk zijn. Fotograaf maakt een wijziging zoals bedoeld in dit lid zo spoedig mogelijk kenbaar aan klant. Indien mogelijk zullen partijen een nieuwe datum overeenkomen. Indien er niet tot een gezamenlijke oplossing kan worden gekomen, worden de reeds gedane betalingen terugbetaald aan de klant.
2. Annulering door de klant van een fotoshoot is uitsluitend schriftelijk of per e-mail mogelijk. Klant kan de overeenkomst tot 14 kalenderdagen na het sluiten van de overeenkomst kosteloos ontbinden, tenzij de werkzaamheden binnen de eerder genoemde 14 dagen volledig zijn uitgevoerd. Bij annuleren vanaf 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst wordt 30% van de overeengekomen vergoeding in rekening gebracht.
3. Kosteloze wijziging van de overeengekomen datum en/of tijd door de klant kan tot maximaal 7 dagen voor de overeengekomen dag en tijd. In geval van wijziging van de overeengekomen datum en/of tijd door de klant binnen 7 dagen voorafgaand aan de overeengekomen dag en tijd wordt een opslag van 50% van de overeengekomen vergoeding in rekening gebracht.
4. Indien klant te laat aanwezig is op locatie, dan wel niet verschijnt, komt die tijd te vervallen. De klant is in dat geval de volledige vergoeding verschuldigd.

ARTIKEL 9 OVERMACHT
1. In geval van overmacht zijn partijen gerechtigd de overeenkomst te onderbreken of verplaatsen.
2. Van overmacht is onder meer sprake indien de uitvoering van de overeenkomst, al dan niet tijdelijk, wordt verhinderd door omstandigheden waar partijen redelijkerwijs geen invloed op uit kunnen oefenen en die partijen niet kunnen worden aangerekend, zoals ziekte, ongevallen, brand, een pandemie, epidemie of overheidsmaatregelen.

ARTIKEL 10 AANSPRAKELIJKHEID SCHADE
1. Fotograaf is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij de schade opzettelijk of met grove schuld door de fotograaf is veroorzaakt.
2. Fotograaf is niet aansprakelijk voor schade ontstaan doordat zij is uitgegaan van door of namens klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
3. Fotograaf kan niet aansprakelijk worden gehouden voor kleurafwijkingen op niet-gekalibreerde beeldschermen.
4. Klant is verantwoordelijk voor het maken van een back-up van de digitaal aangeleverde fotobestanden.
5. In geval door toedoen van de klant schade wordt toegebracht aan apparatuur van de fotograaf tijdens een fotoshoot, is de klant gehouden de vervangingswaarde te vergoeden.
6. Indien een geheugenkaart van fotograaf onverhoopt stuk gaat voordat de foto’s aan klant zijn geleverd, kan de fotoshoot kosteloos opnieuw worden gedaan. Fotograaf is in een dergelijk geval geen schadevergoeding verschuldigd.
7. Klant vrijwaart fotograaf tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door haar geleverde diensten en producten.

ARTIKEL 11 AUTEURSRECHT, LICENTIE EN PUBLICATIE
1. De rechten op de door fotograaf aan klant ter beschikking gestelde foto’s berusten bij fotograaf. Het is klant nadrukkelijk niet toegestaan de foto’s te verveelvoudigen, openbaar te maken of aan derden beschikbaar te stellen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de fotograaf.
2. Klant komt een publicatierecht toe, inzake het vooraf overeengekomen, van foto’s na volledige betaling van het factuurbedrag.
3. Commercieel gebruik van de geleverde foto’s is niet toegestaan, tenzij partijen dit schriftelijk zijn overeengekomen.
4. Klant is niet gerechtigd aangeleverde foto’s te bewerken of uit te snijden. Dit omvat tevens het plaatsen van tekst over foto’s of het gebruiken van (Instagram) filters.
5. Klant dient, bij gebruik van aangeleverde foto’s op social media, naam van fotograaf te vermelden.
6. Elke handeling in strijd met het in lid 1 tot en met 5 van dit artikel gestelde wordt gezien als inbreuk op het auteursrecht.
7. Bij inbreuk op het auteursrecht komt fotograaf een vergoeding toe ter hoogte van tenminste driemaal de door haar gebruikelijk gehanteerde licentievergoeding voor een dergelijke vorm van gebruik, zonder enig recht te verliezen op vergoeding van overige geleden schade.

ARTIKEL 12 KLACHTEN
1. Klant is gehouden om klachten over offertes, facturen en/of de geleverde diensten en producten binnen 5 werkdagen na het ontstaan van de klacht schriftelijk en gemotiveerd kenbaar te maken aan fotograaf. Klachten tijdens een fotoshoot dienen bij voorkeur direct kenbaar gemaakt te worden, zodat deze klachten op het moment zelf hersteld kunnen worden.
2. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de klant geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
3. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.

ARTIKEL 13 RECHTKEUZE EN GESCHILLEN
1. Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
2. Partijen zullen enkel een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. Geschillen zullen enkel worden beslecht in het arrondissement waarin fotograaf is gevestigd, tenzij een wettelijke verplichting anders bepaalt.

Algemene voorwaarden